diumenge, 19 de gener del 2014

FONT DEL FERRO DE LA PINEDA (TERRASSA)

Aquesta font sortia a mapes excursionistes antics com el d'Alpina de 1946 i el del CET de 1963 (on era ben situada), però a partir del mapa del CET de 1988 va desaparèixer. A més a més, en un llibre publicat per l'Ajuntament de Terrassa anomenat Fonts Naturals del Terme de Terrassa apareixia a l'apartat de fonts desaparegudes.

Afortunadament la font no ha desaparegut, només ha deixat de rajar per algun d'aquests motius:
- l'aixeta s'ha fet malbé i no tanca,
- el dipòsit s'ha malmès i ja no reté l'aigua,
- simplement la veta d'aigua que la nodria ha variat, i s'ha assecat.

Un cop som a l'alçada del mas de la Pineda, continuem recte per la mateixa pista fins arribar al coll de Colomers (així evito el desagradable gos que guarda la casa). Un cop al coll, giro cua i agafo la pista que torna cap a la casa en sentit nord, però per sota d'ella. Quan ens apropem al pou o mina de la Pineda, hem de creuar el torrent (capçalera del torrent de la Font de la Teula) pel pontet que fa la pista sobre ell; i just després de creuar-lo hem de sortir de la pista per la nostra esquerra (fita de pedres) i remuntar el vessant esquerra del torrent bosc a través.

Lloc on hem de deixar la pista (ETRS89): N 41º 35.827'  E 001º 57.626'

Remuntant el vessant hidrogràfic esquerre del torrent passarem per sobre d'un pi caigut i mort. En aquest moment hem de baixar uns metres cap a la llera fins a trobar un rec abandonat. Ara ja només ens queda resseguir el rec uns 45 metres aigües amunt fins arribar a la font, que es trobarà just a sota nostre.

Font del Ferro (ETRS89): N 41º 35.863'  E 001º 57.617'

La font es troba en un petit pla que es forma a la confluència del torrent principal (que hem resseguit) amb un altre de petit que hi tributa pel vessant esquerre.

Quan hi vaig arribar l'accés final a la font (els últims 3 metres) estava totalment embardissat. Feia anys que no hi anava ningú!

És una font de dipòsit d'obra amb aixeta, que està ubicada dins d'un petit clot amb tres esglaons. A cada banda hi ha uns bancs d'obra també embardissats. A l'esplanada de davant de la font hi ha una bassa (petita banyera mig soterrada) plena d'aigua, que crec que feien servir els caçadors d'ocells com a part del seus paranys.

Hi ha una post clavada al tronc de l'alzina més gran de la raconada que feia les funcions de rètol indicador del nom de la font. La fusta del rètol està mig podrida i no s'hi pot llegir res.

BIBLIOGRAFIA:

Llibre inèdit del Josep Álvarez i Jaén (CET). FONTS I LLOCS D'APROVISIONAMENT. Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i Serra de l'Obac i zones limítrofes. Abril de 1997

Mapa de Sant Llorenç del Munt i Serra de l'Obac 1:20.000 del Centre Excursionista de Terrassa. Any 1988