dimarts, 1 de maig del 2018

LOCALITZAT UN FORN DE CALÇ INÈDIT A VACARISSES

El Mapa planimètric de Vacarisses de 1920 té indicat un forn de calç al vessant hidrogràfic dret de la part alta del torrent Fondo. Per a més detalls; sota el camí de l'Obac i a prop del Cingle del Moliner.


El divendres 10 d'octubre de 2014, fa tres anys i escaig, vaig anar a cercar-lo intentat seguir la traça d'una antiga pista, que naixia al començament de la pista del Guinardeu i finia a la llera del torrent.




Avançar per la pista no va ser fàcil perquè en alguns trams estava molt tancada per la vegetació, però finalment vaig arribar al torrent. Allà vaig començar a rastrejar a la recerca del vell forn de calç sense gaire olfacte ni encert, perquè de seguida vaig creuar el vessant contrari i vaig començar a remuntar-lo. Però com diu la dita: "qui cerca, troba!" I finalment vaig ensopegar amb una barraca inesperada i ben original: la barraca del Cau. Aquell dia vaig quedar satisfet i vaig oblidar la idea del forn de calç cartografiat per molt de temps.

El diumenge 18 de març d'enguany em vaig decidir a reprendre la recerca del forn, però aquest cop tenia clar que no havia d'abandonar el vessant hidrogràfic dret del torrent, perquè l'antic mapa deixava ben clar que estava ubicat en aquesta banda. Hi vaig anar des de la veritable vinya del Pardet; un propi on durant desenes d'anys s'ha conreat la vinya. Aquí vaig visitar la seva barraca de vinya, i un pou que van tapar no fa gaires anys i que avui està gairebé cobert per la vegetació.


Des d'aquí vaig remuntar el vessant dret del torrent Fondo fins a enllaçar amb l'antiga pista abans esmentada. En arribar arran del torrent, al marge de la pista vaig veure uns antics terrossos de calç morta d'un blanc radiant. Era la pista unívoca de què era ben a prop del forn de calç. Vaig remuntar el vessant pel dret, i en uns 20 metres vaig localitzar el forn de calç.

Coordenades geogràfiques (ETRS89): N 41.60563º  E 1.92956º










El forn de calç està excavat en un marge argilós. Té una planta circular d'uns 4 metres de diàmetre. La seva boca de foc està orientada cap al sud-est, o sigui, cap al torrent; i, com podeu veure a les fotografies, l'arcada no està obrada.

Ja de tornada cap al cotxe, remuntat l'antiga pista, vaig localitzar un ample aixopluc format per blocs caiguts del cingle, del qual ja m'havia parlat el Josep Gibert de cal Josepó (al cel sia); i que fins aquell dia no havia sabut trobar. El Josep i la seva família el feien servir quan, portant a pasturar el seu ramat de cabres al propi de Cingle del Moliner, els enxampava la pluja. Així que la propera barraca que pugi a l'inventari serà en record d'aquest pagès i pastor de cabres del poble de Vacarisses.

Un cop a casa, repassant documentació, vaig comprovar que el forn es troba dins el què va ser la històrica heretat de la Torre. I, a més a més, vaig decidir batejar-lo com a "forn de calç del Racó del Moliner" perquè, segons l'Amillarament de Vacarisses de 1926, la veïna vinya del Pardet es troba en un paratge anomenat "Recó del Moliné". Si tenim en compte que aquest forn està encara més endinsat a la capçalera del torrent, geogràficament el nom li escau a la perfecció. D'aquesta manera també recuperem un altre topònim del passat recent de Vacarisses.


FONT D'INFORMACIÓ:

Vissir3 de l'ICGC (http://www.icc.cat/vissir3)

Cartoteca Digital de l'ICGC (http://cartotecadigital.icc.cat/)

Refundició de la Riquesa Rústica de Vacarisses de 1926 (Arxiu de l'Ajuntament de Vacarisses)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada